Fad af bidri-metal indlagt med sølv og messing
Indien, Deccan; 17. århundredes 2. halvdel
H: 3,5; Diam: 31 cm
Mønstret på dette bidri-fad er så vidt vides unikt og samtidig yderst slående. I det inderste centrum ses en blomst med syv kronblade, omgivet af kunstfærdigt ordnede småblade, der nærmest danner en tofarvet pæon. Efter en firpas-frise følger fem koncentriske rækker blade med striber i sølv og kontur i messing. De todimensionale blade afløses til sidst af tredimensionale slægtninge, der udgør fadets kant. Fadet kan således opfattes som en stor blomst, men også som en skinnende sol eller som en stiliseret fyrværkerieksplosion.
Sådanne bakker fremstilledes ofte til kander eller vandpiber udført i mønstre, så de passede til hinanden.
Inv. nr. 16/1987
Publiceret i:
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 357;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 348;
Mark Zebrowski: Gold, silver and bronze from Mughal India, London 1997, fig. 512;
George Michell og Mark Zebrowski: Architecture and art of the Deccan Sultanates, Cambridge 1999, fig. 180, s. 241;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 538;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 56;
Navina Najat Haidar og Marika Sardar: Sultans of Deccan India, 1500-1700: opulence and fantasy, Metropolitan Museum of Art, New York, New Haven 2015, kat.nr. 94;
Linda Komaroff (red.): Dining with the Sultan: the fine art of feasting, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles 2023, s. 80 og kat. 47b, s. 196-197;