Inv. no. B 309
Published in:
Fortegnelse over arbejder af Vilhelm Hammershøi, [2], Kunstforeningen April-Maj 1916, København 1916, cat.no. 55, p. 6;
Sophus Michaëlis and Alfred Bramsen: Vilhelm Hammershøi. Kunstneren og hans værk, København 1918, cat.no. 275, pp. 61, 104;
Erik Zahle: ”Malerisamlingens vækst” in C.L. Davids Samling, Tredie del, København 1958, pp. 127, 162-163;
C.L. David: C.L. Davids Samling, København 1960, p. 28 (mentioned);
Det besjälade rummet, Malmö Museum, Malmø 1975, p. 23;
Knud Voss and Verner Aspenström: Vilhelm Hammershøi, Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm 1976, cat.no. 26, p. 29;
Grete Zahle: Dansk Kunst 1885-1915, Kunstforeningen, København 1976, cat.no. 72, p. 64;
Hanne Finsen, Inge Vibeke Raaschou-Nielsen: Vilhelm Hammershøi: en retrospektiv udstilling, Ordrupgaard, Charlottenlund 1981, cat.no. 106, p. 127;
Kirk Varnedoe: Northern light. Realism and symbolism in Scandinavian painting, 1980-1910, Brooklyn Museum, New York 1982, cat.no. 31, pp. 128-129;
Henrik Wivel: Symbolisme og impressionisme, København 1994, p. 100. (Nyere Dansk Kunsthistorie; 5);
Poul Vad in Kjeld von Folsach and Nana Lund (eds.): Dansk kunst i Davids Samling – fra Philipsen til Saxbo, København 1995, cat.no. 35, pp. 100-101;
Henrik Wivel: Vilhelm Hammershøi: dansk klassikerkunst, København 1996, fig. 19, p. 38, 45;
Anne-Birgitte Fonsmark et al.: Vilhelm Hammershøi, 1864-1916. Danish painter of solitude and light, Ordrupgaard, Charlottenlund, Musée d’Orsay, Paris, Solomon R. Guggenheim Museum, New York 1998, cat.no. 38, p. 101;
Sabine Schulze: Innenleben. Die Kunst des Interieurs. Vermeer bis Kabakov, Städelsches Kunstinstitut und Städtische Gallerie, Frankfurt, Ostfildern 1998,cat.no. 79, pp. 256-257;
Lena Boëthius, Görel Cavalli-Björkman (eds.): Vilhelm Hammershøi, Göteborg Konstmuseum and Stockholm Nationalmuseum, Göteborg 1999, pp. 8-9, 11;
Felix Krämer, Ulrich Luckhardt, Barbara Ludwig: Vilhelm Hammershøi, Hamburger Kunsthalle, Hamburg 2003, cat.no.. 37, pp. 19-20, 71, 154;
Bente Scavenius and Jens Lindhe: Hammershøis København, Kunstforeningen GL STRAND, København 2003, pp. 70-71;
Poul Vad: Hammershøi. Værk og liv, København 2003, 5. ed., pp. 230, 319, 411;
Tone Sinding Steinsvik, Ida Lorentzen, Bente Scavenius: Den forunderlige stillheten: Ida Lorentzen (f.1951), Vilhelm Hammershøi (1864-1916), Stiftelsen Modums Blaafarveværk, Modum 2005, cat.no. 54, pp. 92, 97;
Frances Borzello: At Home. The Domestc Interior in Art, London 2006;
Annette Rosenvold Hvidt (ed.): Hammershøi – Dreyer: Billedmagi, Ordrupgaard, Charlottenlund 2006, cat.no. 34, pp. 22, 120;
Felix Krämer, Naoki Sato and Anne-Birgitte Fonsmark: Hammershøi, Royal Academy of Arts, London 2008, cat.no. 44, pp. 34, 86-87, 152;
Henrik Wivel: ”Åndemusik. Vilhelm og Svend Hammershøi i deres samtid” in Anne-Mette Villumsen, Iben Overgaard, Sidsel Maria Søndergaard (eds.): Svend Hammershøi: en kunstner og hans tid, Skovgaard Museet, Viborg 2008, pp. 20-21;
Jens Christian Grøndahl: Om en time springer træerne ud: erindringer, København 2010, p. 30;
Kasper Monrad et al.: Hammershøi og Europa, Statens Museum for Kunst, København 2012, cat.no. 81, pp. 98, 105;
Felix Krämer: “Modern Art” in Masterworks in dialogue. Eminent guests for the anniversary, Städel Museum, Frankfurt am Main 2015, cat.no. 19, pp. 115, 121;
Anne-Birgitte Fonsmark, Jacob Bach Riis (eds.): Hjemme hos Hammershøi, Ordrupgaard, Charlottenlund 2016, cat.no. 65, fig. 16, p. 23 and fig. 90, pp. 98-99;
Henrik Wivel: Hammershøi i Davids Samling, København 2017, pp. 74-75;
Annette Rosenvold Hvidt and Gertrud Oelsner: Vilhelm Hammershøi. På sporet af det åbne billede, København 2018, p. 270;
Eva Pohl: ”Se Hammershøi over skulderen” in Nordisk Tidsskrift, 2018, 1, pp. 13-15;
Lisbeth Smedegaard Andersen: Gådefuld bør man være: Vilhelm Hammershøi og inspirationen fra Søren Kierkegaard, København 2019, p. 159;
Hanneke Grootenboer: The Pensive Image. Art as a Form of Thinking, Chicago 2020, fig. 16, pp. 105-106;
Kathrin Baumstark (ed.): Nolde und der Norden, Bucerius KUNST Forum, Hamburg 2021, fig. 45, p. 211;
Johanne Bornemann Mogensen: Malet: maling, farver og teknik i 1900-tallets arkitektur, København 2022, p. 25;