C.W. Eckersberg (1783-1853)
Udsigt fra Villa Casale med SS. Giovanni e Paolo, 1824
Olie på lærred
46,5 x 62 cm
C.W. Eckersberg udførte talrige byprospekter fra Rom i de år, hvor han boede i byen. I sin dagbog og breve omtalte han ivrigt de mange studier, som han lavede til fremtidige malerier af den evige stad og dens arkitektur. Da han rejste hjem til Danmark, medbragte han derfor hundredvis af tegninger og skitser. Nogle af disse blev senere til malerier, deriblandt
Udsigt fra Villa Casale med SS. Giovanni e Paolo, der baserer sig på en tegning, udført et årti før maleriet.
[1]I billedets forgrund ses et optrin, hvor tre mænd spiller fingerspillet ”morra”, og hvor to kvinder, den ene med et lille barn, ser til. Den italienske stemning understreges af det varme lys og af pergolaen med det vildtvoksende løvværk og de tynde, snoede træstammer, der står i kontrast til murstenspillerne. Det er tydeligt, at Eckersberg har været mest fokuseret på at skildre det italienske folkeliv fremfor at dvæle ved arkitekturen. Ikke desto mindre er der referencer til Roms historiske fortid; i billedets midte ses kirken SS Giovanni e Paolo, og i venstre side ses ruinerne af en af de romerske akvædukter.
Udsigt fra Villa Casale med SS. Giovanni e Paolo blev malet på bestilling fra grosserer M. L. Nathanson (1780-1868), som var en stor støtte for Eckersberg i begyndelsen af dennes karriere. Det er hans familie, som Eckersberg portrætterede i ”Det Nathansonske Familiebillede” og det er hans to døtre, Bella og Hanna, som Eckersberg malede et dobbeltportræt af i 1820.
[2] Bella Nathanson (1801-1878) blev d. 26. december 1824 gift med grosserer Jacob S. Trier (1799-1886), og til brylluppet blev maleriet skænket til det nygifte par af grosserer Nathanson, sammen med dets pendant (
17/1969).
[3]
Inv. nr. 18/1969
Publiceret i:
Philip Weilbach: Maleren Eckersbergs Levned og Værker, København 1872, s. 228;
Udstillingen af C.W. Eckersberg’s Malerier i Kunstforeningen, Oktober-November 1895, København 1895, kat. 177, s. 44;
Emil Hannover: Maleren C.W. Eckersberg: En Studie i dansk Kunsthistorie, Kunstforeningen, København 1898, kat. 331 samt s. 188 (med titlen: Et parti av S. Giovanni E Paolo, Taget fra Villa Casale);
V. Winkel & Magnussen (red.): Kunst i privat eje, bd. 1, København 1944, fig. 13, s. 143-144;
Vagn Poulsen: ”Guldalderbilleder” i C.L. Davids Samling. Fjerde del, Jubilæumsskrift 1945-1970, København 1970, s. 23-24, fig. 3, s. 28;
Dansk kunst og kunsthåndværk, Davids Samling, København 1972, s. 10;
Verner Jul Andersen: Dansk kunst og kunsthåndværk, Davids Samling, 2. udg., København 1983, kat.nr. 416 (med titlen: Romersk vedute);
Dyveke Helsted, Eva Henschen og Bjarne Jørnæs: C.W. Eckersberg i Rom 1813-16, Thorvaldsens Museum, 1983, kat. 51, s. 115;
Peter Michael Hornung og Kasper Monrad: C.W. Eckersberg – dansk malerkunsts fader, København 2005, s. 168-169;
C.W. Eckersbergs dagbøger, udgivet og kommenteret af Villads Villadsen, København 2009. Bd. 1, 1810-1836, s. 190, note 2 samt note 7.