C.W. Eckersberg forlod Paris i begyndelsen af juni 1813 og nåede sin næste destination – Rom – i begyndelsen af den efterfølgende måned. Han befandt sig nu i et internationalt miljø, hvor kunstnere fra mange forskellige lande var begyndt at inspirere hinanden til en gennemgribende fornyelse af landskabsmaleriet.
[1] Et afgørende nybrud var, at man begyndte at male ude i det fri og foran motiverne – i stedet for, som tidligere, kun at tegne udendørs og male indenfor i atelieret.
Efter blot at have opholdt sig i få måneder i Rom fik Eckersberg øjnene op for friluftsmaleriet, og han begyndte at male en række prospekter af romerske bygninger, områder og gader. Billederne var små, og tilsyneladende uambitiøse i kraft af deres anonyme motiver. Eckersberg malede nemlig sjældent byens kendte seværdigheder eller de mest berømte monumenter. Men når det af og til skete, valgte han et nøje afgrænset motivafsnit og altid en overraskende synsvinkel.
Ved Peterspladsen har Eckersberg ikke vendt sit blik mod den imponerende facade med den enorme kuppel på verdens største og mest berømte kirke, Peterskirken. Han har derimod valgt et mere beskedent motiv med fokus på G.L. Berninis kolonnade, der omgiver pladsen. Iøjefaldende er det ståsted og den synsvinkel, som Eckersberg har valgt: Han har placeret sig
i kolonnaden, mellem søjlerne, med blikket rettet mod nord således, at den store obelisk med de to fontæner til hver side ses i en diagonal linje, som løber fra søjlen til venstre i billedets forgrund. Det er tydeligt, at han har været tiltrukket af arkitekturens grundelementer samtidig med, at han har gengivet alle detaljer, farver, sollys og skyggepartier med omhu.
Eckersberg udførte tre versioner af
Parti af kolonnaden omkring Peterspladsen. Desværre er det svært at afgøre, hvordan de tre versioner tidsmæssigt bør indordnes. Sandsynligvis erhvervede den danske billedhugger Bertel Thorvaldsen det ene af værkerne i løbet af årene 1813-1816, hvor Eckersberg opholdt sig i Rom.
[2] Et andet værk tilhører i dag Ordrupgaard.
[3] Værket i Davids Samling er det billede, som Eckersberg selv beholdt og som senere blev solgt på hans dødsboauktion i 1853.
[4]
Inv. nr. 19/1969
Publiceret i:
Fortegnelse over en Samling af Malerier, Tegninger og Kobbere, udstillet af Selskabet Konstforeningen, Kjöbenhavn 1828, nr. 162; Fortegnelse over en Samling af Malerier, Skizzer og Haandtegninger, tilhørende Boet efter afgangne Professor ved Kunstacademiet C. W. Eckersberg … Auction …17de Januar 1854, Kunstforeningen, København 1853, nr. 15, s. 3;Philip Weilbach: Maleren Eckersbergs Levned og Værker, København 1872, s. 223-224;Udstillingen af C.W. Eckersberg’s Malerier i Kunstforeningen, Oktober-November 1895, København 1895, kat. 109;Emil Hannover: Maleren C.W. Eckersberg: En Studie i dansk Kunsthistorie, Kunstforeningen, København 1898, kat. 200; V. Winkel & Magnussen (red.): Kunst i privat eje, bd. 1, København 1944, fig. 10, s. 142-143; Vagn Poulsen: ”Guldalderbilleder” i C.L. Davids Samling. Fjerde del, Jubilæumsskrift 1945-1970, København 1970, s. 22, nr. 2, s. 27; Dansk kunst og kunsthåndværk, Davids Samling, København 1972, s. 10 og planche 5; Henrik Bramsen og Hannemarie Ragn Jensen (red.): ”Eckersbergs brevkoncepter 1813-16”, Meddelelser fra Thorvaldsens Museum, København 1973, fig. 35, s. 121;Verner Jul Andersen: Dansk kunst og kunsthåndværk, Davids Samling, 2. udg., København 1983, kat. 415 samt ill. V; Dyveke Helsted, Eva Henschen og Bjarne Jørnæs: C.W. Eckersberg i Rom 1813-16, Thorvaldsens Museum, København 1983, fig. 8, s. 42-43 samt kat. 25, s. 101; Kasper Monrad i L’âge d’or de la peinture danoise 1800-1850, Grand Palais, Paris 1984, s. 142; Torsten Gunnarsson: Friluftsmåleri före friluftsmåleriet. Oljestudien i nordiskt landskapsmåleri 1800-1850 = Open-air oil sketching in Scandinavia 1800-1850 : with a survey of the development of the landscape oil sketch in Europe, c. 1630-1850, Uppsala 1989, s. 95, ill. 71; Hans Edvard Nørregaard-Nielsen: Dengang i Italien: H.C. Andersen og guldaldermalerne, Statens Museum for Kunst, København 2005, s. 272-273;Peter Michael Hornung og Kasper Monrad: C.W. Eckersberg – dansk malerkunsts fader, København 2005, s. 152-153; Jesper Svenningsen: C.W. Eckersberg. Værker fra Kunstmuseet Brundlund Slot, Aabenraa 2017, s. 37;