Grevinde Charlotte Louise Scheel, født von Plessen (1720-1801), var af højadelig slægt og sammen med sin mand, greve Jørgen Scheel (
B 346), hørte hun til det danske hofs indercirkler.
[1]Jens Juels portræt vidner i særdeleshed om grevindens højere sociale status, idet hun bærer ordenen ’de l’Union Parfaite’
. Den blev stiftet af dronning Sophie Magdalene i 1732 til minde om hendes lykkelige ægteskab med Christian 6., og dronningen tildelte ordenen til ægtepar, som levede harmonisk. Det var i 1757, at greveparret Scheel blev tildelt ’de l’Union Parfaite’, men at Charlotte Louise Scheel, 24 år efter, bærer ordenen på Juels portræt vidner imidlertid om mere end ”blot” et godt ægteskab: Ordenen blev i særlig grad tildelt personer, som stod dronning Sofie Magdalene og Christian 6. nær, og den tjente derfor som et statussymbol og et vidnesbyrd om greveparrets stærke tilknytning til det danske kongehus.
Ud over ’de l’Union Parfaite’ vidner også grevindens udseende og klæder om hendes rang og status: Kjolen og hovedbeklædningen er skabt i silkestof og blonder, som Juel har behandlet med stor koloristisk virtuositet, ligesom det sarte, gennemsigtige slør, der går fra hovedbeklædningen og ned på brystet, hvor de forenes i en løs knude over sløjfen. Dertil er Charlotte Louise Scheels hår højt opsat efter tidens mode, og hendes blik møder beskueren med antydning af et smil.
Der findes en gentagelse af Charlotte Louise Scheels portræt og dets pendant på herregården Gammel Estrup, hvor greveparret Scheel boede i mere end 40 år.
Udlånt til udstillingen
Jens Juel – Under huden
Kunstmuseum Brandts, Odense, Danmark8. februar – 24. august, 2025
Fuglsang Kunstmuseum, Toreby L., Danmark11. september, 2025 – 18. januar, 2026
Ribe Kunstmuseum, Ribe, Danmark7. februar - 28. maj, 2026