I midten af 1830’erne udførte Christen Købke det runde maleri
Dagen med motiv efter ét af den danske billedhugger Bertel Thorvaldsens (1770-1844) mest populære relieffer af samme navn.
[1] Motivet har den svævende Hemera, der er en personifikation af dagen i græsk mytologi, som hovedfigur. Imens hun strør om sig med blomster, ser hun sig over skulderen og retter sit blik mod en lille, bevinget og fakkelbærende dreng, som sidder på hendes ryg. Han symboliserer lyset og solen.
I mytologien bliver
Dagen (Hemera) ofte omtalt som modsætning til
Natten (Nyx). Det har Thorvaldsen også haft for øje, idet han samtidig med relieffet
Dagen udførte dets pendant, relieffet
Natten.
[2] Som modsætninger symboliserer de døgnets to halvdele, og tilsammen repræsenterer de døgnets helhed. Derudover kan de også anskues som modpolerne lys versus mørk, opvågnen versus søvn, liv versus død. Thorvaldsen var langt fra den første kunstner, der kredsede om de to gudinder og den symbolik, der knytter sig til dem, men i hans udgave virker motiverne både gennemtænkte og gennemarbejdede, båret af den harmoni og balance, der netop var hans særkende.
[3]Købkes to malerier var oprindelig en del af udsmykningen af hans forældres spisestue i deres hjem på Blegdammen i København, hvor kunstneren også selv boede sammen med sin familie. På spisestuens modsatte endevæg hang to landskabsmalerier, hvor Købke havde kopieret sig selv, idet motiverne udsprang af malerierne
20/1969 og
31/2014.
Købkes maleri
Natten, pendanten til
Dagen, tilhører også Davids Samling (
B 359).
Inv. nr. B 358
Publiceret i:
Emil Hannover: Maleren Christen Købke: En Studie i dansk Kunsthistorie, København 1893, kat. 76, s. 140 (noten);
Fortegnelse over Christen Købkes Malerier: Kunstforeningen Marts-April 1912, København 1912, kat. 87;
Karl Madsen: "Christen Købke og hans Billeder paa Galleriet", i Kunstmuseets Aarsskrift, 1, 1914, s. 39;
Mario Krohn: Maleren Christen Købkes Arbejder, København 1915, nr. 89;
Jørn Rubow: ”Christen Købke” i Danmark, 1. årgang, 1940-41, s. 243;
Dansk Kunsthåndværk gennem 400 Aar. Kunstindustrimuseets Jubilæumsudstilling Maj-Juni 1946, København 1946, kat. 150, s. 54;
Erik Zahle: ”Billedkunst” i C.L. Davids Samling. Nogle Studier, [1], København 1948, s. 203-205, 238-239;
Christen Købke: udstilling 31. januar – 28. februar 1953, Kunstforeningen, København 1953, kat. 53;
Erik Zahle (red.): Danmarks Malerkunst. Fra middelalder til nutid, 4. udgave, København 1956, s. 141;
C.L. David: C.L. Davids Samling: Kronprinsessegade 30, København 1960, s. 9;
Dansk guldålder: Målningar, teckningar, skulpturer, Nationalmuseum, Stockholm 1964, kat. 170, s. 47;
Vagn Poulsen: ”Guldalderbilleder” i C.L. Davids Samling. Fjerde del, Jubilæumsskrift 1945-1970, København 1970, s. 24;
Dansk kunst og kunsthåndværk, Davids Samling, København 1972, s. 11;
Vagn Poulsen, Erik Lassen og Jan Danielsen (red.): Dansk kunsthistorie: billedkunst og skulptur. Bind 3, Akademiet og guldalderen, 1750-1850, København 1972, s. 343;
Kasper Monrad og Erik Fischer: Købke på Blegdammen og ved Sortedamssøen, Statens Museum for Kunst, København 1981, s. 21 samt kat. 71, s. 37;
Verner Jul Andersen: Dansk kunst og kunsthåndværk, Davids Samling, 2. udg., København 1983, kat. 423;
Hans Edvard Nørregaard-Nielsen: Dansk kunst. Bd. 1. København 1983, s. 200;
Kasper Monrad i L’âge d’or de la peinture danoise 1800-1850, Grand Palais, Paris 1984, s. 219-220 ;
Kasper Monrad: Hverdagsbilleder: dansk guldalder – kunstnerne og deres vilkår, København 1989, s. 36 og 235;
Sanford Schwartz: Christen Købke, New York 1992, s. 40-42 samt tav. 42;
Hans Edvard Nørregård-Nielsen: The golden age of Danish art: drawings from the Royal Museum of Fine Arts, Copenhagen, The Frick Collection, New York, The Frick Art Museum, Pittsburgh og Crocker Art Museum, Sacramento, Alexandria 1996, s. 66;
Hans Edvard Nørregård-Nielsen og Kasper Monrad (red.): Christen Købke, 1810-1848, Statens Museum for Kunst, København 1996, s. 71, 204, fig. 128, s. 200 samt kat. 89;
David Jackson og Kasper Monrad: Christen Købke: Danish master of light, National Gallery, London og National Gallery Complex, Edinburgh 2010, s. 77-78 samt fig. 55.
Cecilie Høgsbro Østergaard (red.): Dansk Guldalder: verdenskunst mellem to katastrofer, Statens Museum for Kunst, København 2019, s. 322;