Flaske af klart glas, med reliefslebet dekoration, samt grønt og brunt overfang
Irak eller Iran; 9.-10. århundrede
H: 23 cm
Frem for overfangsteknikken, hvor man sleb i en glasmasse med to-farvede lag (se
3/1971), kunne man i stedet på det klare glas applikere partier med farvet glas, der efterfølgende blev slebet i form.
Glasgenstande i denne simplere teknik har oftest en grovere udførelse end i overfangsteknikken, og de to lag glas fremstår skarpt adskilte i kraft af en slibning lige ned i glasmassen og ikke på skrå.
Flaskens dyr i brunt og grønt glas udgør grovere versioner af motiver, som først optræder på glas udgravet i abbasidernes Samarra. Det klare glas har en enkel blad- og stregornamentik.
Inv. nr. 2/1972
Publiceret i:
Journal of Glass Studies, 15, 1973, fig. 17, s. 190-191;
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 19-20;
The arts of Islam : Hayward gallery, 8 April - 4 July 1976, London 1976, kat.nr. 128;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 219;
Stefano Carboni og David Whitehouse: Glass of the Sultans, Corning Museum of Glass, New York 2001, kat.nr. 100;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 307;
Jacqueline du Pasquier: Histoire du verre: les chefs-d'oeuvre de l'islam, Paris 2007, s. 90;
Yōko Shindō: Isurāmu garasu = Islamic glass, red. Tomoko Masuya, Nagoya 2020, fig. 29