Kande af frittegods bemalet med blåt og turkis under glasuren
Iznik, Tyrkiet; ca. 1540
H: 18 cm
Både formen i forenklet udgave og dekorationen på denne kande er kopieret fra samtidige kander af sølv (se
15/1986). Dekorationen anvendtes i perioden fra 1520 til 1550 og havde tidligere navnet
Golden Horn, fordi man fejlagtigt troede, at typen produceres ved Det Gyldne Horn i Istanbul. De tætte spiraler med småblade minder også stærkt om dem, der ses på de imperiale
firman’ers ornamentale sultanmonogrammer –
tughra’er – i det 16. århundrede (se
51/2002). Af samme årsag er denne relativt kortlivede spiralstil også blevet kaldt
tughrakes-stilen.
Farveholdningen er næsten altid blå og hvid, eventuelt som her suppleret med turkis.
Inv. nr. 11/1970
Publiceret i:
Sotheby’s, London, 9/6-1970, lot 58;
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 97;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 195;
Jean Soustiel: La céramique islamique: le guide du connoisseur, Paris 1985, fig. 351;
Nurhan Atasoy og Julian Raby: Iznik: the pottery of Ottoman Turkey, London 1989, fig. 330;
Soliman le Magnifique:15 fevrier au 14 mai 1990, Galeries Nationales du Grand Palais, Paris 1990. kat.nr. 162;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 184;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 394;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 255;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 68;
Loredana Pessa: ”La produzione locale e le suggestioni dell’arte ottoman le ceramiche” i Loredana Pessa (red.): Turcherie: suggestioni dell'arte ottomana a Genova, Genova 2014, fig. 1, s. 31;
Asja Gimborg: Velikolepnyj vek osmanskogo iskusstva: dvorcy, meceti, garemy i nocnoj Bosfor, Moskva 2023, s. 126;