Mosaik bestående af udskårne, glaserede flisestykker
Iran, Isfahan; 16. århundredes begyndelse eller senere
H: 91,5; B: 145 cm
Under timuriderne og safaviderne udsmykkedes store dele af monumentalarkitekturen i Iran, Centralasien og Afghanistan med farvestrålende flisemosaikker som denne. Ved at bruge udhuggede stykker af individuelt brændte, monokrome fliser fik man en langt større farvevariation end den, der kunne opnås, når flere glasurer blev brændt ved samme temperatur. Den koloristiske rigdom kompenserede for den langsommelige mosaikteknik.
Museets panel har en pendant i Harun Vilayet-komplekset i Isfahan opført 1512. Tekniske prøver har vist, at panelet både indeholder gamle og nyere elementer, og der er ingen tvivl om, at det er blevet restaureret.
Inv. nr. 16/1972
Publiceret i:
Christie’s, London, 4/7-1972, lot 185;
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 95-96;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 181;
Thomas W. Lentz og Glenn D. Lowry: Timur and the princely vision: Persian art and culture in the fifteenth century, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles 1989, kat.nr. 143;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 160;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 50;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 227;