Moskelampe af frittegods bemalet med blåt og turkis under en klar glasur
Tyrkiet, Iznik; 16. århundredes 3. fjerdedel
H: 35; Diam: 27 cm
Formen afspejler de moskelamper af glas med sølvskål-dekoration, der fremstilledes i det 13.-14. århundredes Egypten og Syrien. I modsætning til disse transparente lamper var denne imidlertid ikke beregnet til at give lys, og de uregelmæssigt placerede hanke kan ikke have tjent til ophæng. Lampen har i stedet være en prydgenstand i en religiøs bygning, hvor den var placeret stående i en niche eller mod en væg.
Dekorationen består af ganske spinkle stængler, der bærer uforholdsmæssigt store blomster og de elegant svungne saz-blade. Dekorationsformen blev udviklet i hofværkstederne i Istanbul
Inv. nr. 18/1967
Publiceret i:
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 99-100;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 198;
Soliman le Magnifique: 15 fevrier au 14 mai 1990, Galeries Nationales du Grand Palais, Paris 1990, kat.nr. 119;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr.183;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 390;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 258;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 91;
Kjeld von Folsach: Flora islamica: plantemotiver i islamisk kunst, Davids Samling, København 2013, kat.nr. 47;