Fad af frittegods bemalet med blåt og sort under en klar glasur
Tyrkiet, Iznik; ca. 1575
H: 7,3; Diam: 35,5 cm
I sultanernes husholdning anvendtes kinesisk porcelæn. En stor del er endnu i dag bevaret i museet i paladsområdet Topkapi i Istanbul, som rummer en af verdens fineste samlinger kinesisk celadon og blå-hvidt porcelæn. Det kostbare porcelæn udgjorde et ideal, som keramikerne i Iznik også meget direkte prøvede at efterligne.
Dekorationen med de kødfyldte pæoner samt de forskelligtformede blade er overtaget fra kinesisk porcelæn fra ming-perioden. Noget tilsvarende gælder fanens udsmykning. Her er det gentagne bølgemotiv imidlertid af den tyrkiske keramiker blevet forstærket med spiraler i sort farve, der ikke optræder på det kinesiske, blå-hvide porcelæn.
Inv. nr. 27/1978
Publiceret i:
Yanni Petsopoulos (red.): Tulips, arabesques and turbans: decorative arts from the Ottoman empire, London 1982, tav. 97, s. 94;
Nurhan Atasoy og Julian Raby: Iznik: the pottery of Ottoman Turkey, London 1989, fig. 447;
Esin Atil: The age of Sultan Süleyman the Magnificent, National Gallery of Art, Washington, D.C. 1987, kat.nr. 171;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 181;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 388;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 261;
Walter B. Denny: Iznik: the artistry of Ottoman ceramics, London 2004, s. 169;
Asja Gimborg: Velikolepnyj vek osmanskogo iskusstva: dvorcy, meceti, garemy i nocnoj Bosfor, Moskva 2023, s. 124;