Flaske af frittegods bemalet med blåt under en klar glasur
Syrien; 15. århundredes begyndelse
H: 28 cm
Omkring 1400 var den blå-hvide keramik, der produceredes i Mellemøsten næsten totalt under indflydelse af kinesisk blådekoreret eksportporcelæn. Til tider holdt de syriske pottemagere fast ved en mere islamisk ornamentik, men som oftest overførtes kinesisk dekoration til lokale former. Denne pæreformede flaske er et ret usædvanligt eksempel på, at syrerne ikke blot har kopieret en kinesisk ranke med krysantemum, men også direkte har overtaget en kinesisk form.
Flasker af denne yuhuchun-type ses afbildet i timuridiske miniaturer fra det 15. århundrede, men det er formodentlig de eftertragtede kinesiske originaler, der er skildret.
Inv. nr. 29/1988
Publiceret i:
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 143;
Syrie: mémoire et civilisation, Institut du monde arabe, Paris 1993, s. 456, kat.nr. 352;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 297;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 205;
David Abulafia [et al.]: Mediterraneum. Splendour of the Medieval Mediterranean 13th-15th centuries, History Museum of Catalunya, Barcelona 2004, s. 332;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 89;
Kjeld von Folsach: Flora islamica: plantemotiver i islamisk kunst, Davids Samling, København 2013, kat.nr. 17;
Yuka Kadoi: The Blue road: mastercrafts from Persia, Liang Yi Museum, Hong Kong [2018], kat.nr. C18, s. 74;
Linda Komaroff (red.): Dining with the Sultan: the fine art of feasting, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles 2023, kat. 14, s. 150;