Skål af frittegods bemalet med lustre over en hvid glasur
Iran, Kashan; jumada al-akhira 600 H = februar-marts 1204
H: 9,8; Diam: 19,8 cm
Denne smukt komponerede og velbevarede skål er en af omkring 15 stykker lustre- og minai-keramik, som mellem 1180 og 1219 er signeret af pottemageren Abu Zayd fra Kashan. Denne betragtes som periodens mest innovative keramiker. Han var en af kunstnerne bag Kashan-stilen, hvor figurerne udspares mod en lustrebaggrund, men hvor både figurer og baggrund opløses i en tæt, omhyggeligt ornamenteret flade.
Det er parrets rundkindede, tyrkisk-mongolske ansigter, som fanger opmærksomheden ved første øjekast; siden ser man hænderne og de ret abstrakte kroppe med dragternes overdådige spiralslyng mod baggrundens planter, fugle og tætte snirkelværk.
Inv. nr. 45/2001
Publiceret i:
Sara Kuehn: Central Asian and Islamic textiles and works of art; 2, London 2001, kat. 13;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat. 118;
Sheila S. Blair: “A brief biography of Abu Zayd” i Muqarnas, 25, 2008, s. 157-158, fig. 1;
Oya Pancaroglu: “Potter's trail: an Abu Zayd ewer in the Saint Louis Art Museum” i Venetia Porter and Mariam Rosser-Owens (red ): Metalwork and material culture in the Islamic world : art, craft and text : essays presented to James W. Allan, London 2012, s. 397, note 1 (ingen foto);
Kjeld von Folsach: Flora islamica: plantemotiver i islamisk kunst, Davids Samling, København 2013, kat. 29;
Kjeld von Folsach, Joachim Meyer: Menneskefiguren i islamisk kunst: folk, fyrster og hellige mænd, Davids Samling, København 2017, kat. 10;
Oya Pancaroglu: "Conditions of love and conventions of representation in the illustrated manuscript of Varqa and Gulshah" i Christiane Gruber (red.): The image debate: figural representation in Islam and across the world, London 2019, fig. 4, s. 76;
Axel Langer (red.): In the name of the image : Figurative representation in Islamic and Christian cultures, Museum Rietberg, Zürich, Berlin 2022, kat. 109, s. 197 og 199-200;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 105, s. 270-271;