Fad af frittegods bemalet med blåt, sort og rødt under en klar glasur
Syrien, Raqqa; 13. århundredes begyndelse
H: 8; Diam: 29,5 cm
Omtrent samtidig med de persiske pottemagere fra Kashan begyndte deres syriske kolleger også at dekorere deres keramik i underglasurteknikken. De var sjældent så teknisk perfekte som perserne, men til gengæld er meget af den syriske keramik malet med en forbløffende kompositorisk frihed og sikkerhed. Kroppen på fadets kentaur afbalanceres således elegant af dens egen hale med et truende dyrehoved.
Kentaurer er ikke almindelige i islamisk kunst, men netop i Jazira-provinsen – det nordlige Irak og Syrien samt det sydøstlige Anatolien – er der mange referencer til klassisk kultur.
Inv. nr. 54/1966
Publiceret i:
Gönül Öney: “Dragon figures in Anatolian Seljuk art” i Belleten, 1969, 33: 130, s. 210-211, fig. 37;
C .L. Davids Samling. Fjerde Del : Jubilæumsskrift 1945-70, København 1970, kat.nr. 13, s. 282;
Adalbert Klein [et al.]: Islamische Keramik, Hetjens-Museum, Düsseldorf 1973, kat.nr. 205;
The arts of Islam : Hayward gallery, 8 April - 4 July 1976, London 1976, kat.nr. 306;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 85;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 134;
Kjeld von Folsach: Fabelvæsner fra Islams Verden, Davids Samling, København 1991, kat.nr. 14;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 125;
Markus Hattstein og Peter Delius (red.): Islam: art and architecture, Berlin 2000, s. 197 (billedet vist spejlvendt);
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 192;
Eric Delpont (red.): L'Orient de Saladin: l'art des Ayyoubides: exposition présentée à l'Institut du monde arabe, Paris du 23 octobre 2001 au 10 mars 2002, Institut du monde arabe, Paris 2001, kat.nr. 56;
Anne-Marie Keblow Bernsted: Early Islamic pottery: materials and techniques, London 2003, fig. 56, s. 39 og fig. 59-60, s. 40;
Almut v. Gladiss (red.): Die Dschazira: Kulturlandschaft zwischen Euphrat und Tigris, Museum für Islamische Kunst, Berlin 2006, kat.nr. 14, s. 55-56;
Sabiha Al Khemir: Beauty and belief: crossing bridges with the arts of Islamic culture, Brigham Young University Museum of Art, Provo 2012, s. 220;