Skål af frittegods, bemalet med lustre over en klar glasur. Tell Minis-type
Syrien; ca. 1150
H: 6,2; Diam: 19,5 cm
Løver og dyrekampmotiver er hyppigt forekommende i islamisk kunst. De er ofte symboler på magt og er overtaget fra en oldgammel, mellemøstlig billedtradition.
På denne skål er løven imidlertid skildret på en særlig, næsten humoristisk måde, der er karakteristisk for Tell Minis-gruppens keramik. Dyret har menneskelignende træk, er udformet med et kraftigt brystparti og er skildret stående på bagbenene med hovedet i trekvart profil.
I kraft af de dekorativt svungne lemmer peger løven frem mod den type elegante dyrefremstillinger, der kort tid efter bliver malet på den syriske keramik i Raqqa.
Raqqa-keramikken overtager imidlertid ikke en anden detalje, der er karakteristisk for Tell Minis-gruppen. Palmetterne omkring løven fremstår ikke som løsrevne ornamenter, men forbindes med fine linjer til dets lemmer.
Inv. nr. D 74/1986
Publiceret i:
C .L. Davids Samling. Fjerde Del : Jubilæumsskrift 1945-70, København 1970, fig. 4, s. 263;
The arts of Islam : Hayward gallery, 8 April - 4 July 1976, London 1976, kat.nr. 298;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 56;
Venetia Porter og Oliver Watson: "”Tell Minis" wares” i Oxford studies in Islamic art, 4, 1987, s. 208, kat.nr. A9 og s. 223;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 88;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 140;
Almut v. Gladiss (red.): Die Dschazira: Kulturlandschaft zwischen Euphrat und Tigris, Museum für Islamische Kunst, Berlin 2006, kat.nr. 11, s. 52;
Alexander Schubert (red.): Richard Löwenherz: König - Ritter – Gefangener, Historisches Museum der Pfalz Speyer, Regensburg 2017, kat.nr. 80;
Farzaneh Pirouz-Moussavi: Cerámica entre dos mares: De Bagdad a la talavera de Puebla = Clay between two seas: from Baghdad to the talavera of Puebla, Museo Franz Mayer, Mexico 2017, s. 54;