Lampeholder af støbt, gennembrudt, graveret og punslet bronze
Spanien, Andalusien; 10. århundrede
H: 50,5 cm
Denne lysestage – eller måske snarere lampeholder – er af en type, som kun findes i det umayyadiske Spanien. Ikke mindst den centrale, tempelagtige arkitektoniske del leder tanken hen på byzantinsk kunst, der da også ydede en stor indflydelse på arkitektur, mosaikker og andet kunsthåndværk i kaliffernes Cordoba. Omkring foden ses med kufisk skrift det arabiske ord
baraka (velsignelse) gentaget.
Der findes en del fragmentariske lampeholdere af denne type, hvoraf nogle er mere detaljerede i forarbejdningen af de arkitektoniske elementer og de fugle, som kroner dem. Museets eksemplar er til gengæld det mest komplette.
Udlånt til udstillingen And all that is in between
The Islamic Arts Biennale 2025, AlMadar, Western Hajj Terminal of King Abdulaziz International Airport, Jedda, Saudi-Arabien 25. januar – 25. maj, 2025
Inv. nr. 11/1987
Publiceret i:
James W. Allan: Metalwork of the Islamic world: the Aron Collection, London 1986, s. 20;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 299;
Jerrilynn D. Dodds (red.): Al-Andalus: the art of Islamic Spain, Metropolitan Museum of Art, New York 1992, kat.nr. 11;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 194;
Markus Hattstein og Peter Delius (red.): Islam: art and architecture, Berlin 2000, s. 214;
Éric Delpont (red.): Les Andalousies de Damas à Cordoue, Institut du monde arabe, Paris 2000, kat.nr. 93a;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 455;
Juan Zozaya: ”Aeria de transición: objectos con base de cobre de los siglos VII al IX en al-Andalus” i Arqueología medieval, 11, 2011, s. 11-24;
Venetia Porter og Mariam Rosser-Owen (red.): Metalwork and material culture in the Islamic world: art, craft and text: essays presented to James W. Allan, London 2012, s. 289-291, 293 note 11 (ingen foto);
Joachim Meyer: “The body language of a parrot: an incense burner from the Western Mediterranean” i Journal of the David Collection, 4, 2014, s. 34, fig. 11;
Rafael Azuar Ruiz: Metales de al-Andalus. 1, Candiles, candeleros, lamparas y almenaras, Alicante 2022, fig. 2.12, s. 113;