Som kanden (
48/2002) tilhører denne lysestage den gruppe højtinbronzer, som i de seneste årtier er blevet tilskrevet Konya eller Siirt.
Indskrifterne ønsker ejeren al slags held. Også den øverste, hvor bogstavernes opstreger bliver til ansigter. Udover arabesker ses et par sfinkser, et par ulve og et par griffer, og imellem disse ses tre medaljoner med ryttere: En falkoner, en dragedræber og en løvedræber. Hertil kommer seks kartoucher med tre musikanter, en danser og to vindrikkende personer.
Ikonografien og de skrevne referencer er ikke specifikke, og stagen har uden problemer kunnet pryde enhver rigmands eller højere embedsmands hjem.
Inv. nr. 2/1963
Publiceret i:
C .L. Davids Samling. Fjerde Del : Jubilæumsskrift 1945-70, København 1970, nr. 24, s. 216;
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 80;
Annika Richert (red.): Islam: konst och kultur / art and culture, Statens historiska museum, Stockholm 1985, s. 139, kat. 13;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 329;
Kjeld von Folsach: Fabelvæsner fra Islams Verden, Davids Samling, København 1991, kat.nr. 11;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 363;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 501;
Eric Delpont (coord. red.): Chevaux et cavaliers arabes dans les arts d'Orient et d'Occident, Institut du monde arabe, Paris 2002, kat.nr. 76, s. 131;
James W. Allan: “”My father is a sun, and I am the star”: Fatimid symbols in Ayyubid and Mamluk metalwork. The C.L. David Lecture 2000” i Journal of the David Collection, 1, 2003, s. 26, fig. 3;
Almut v. Gladiss (red.): Die Dschazira: Kulturlandschaft zwischen Euphrat und Tigris, Museum für Islamische Kunst, Berlin 2006, kat.nr. 32, s. 81-82;
Sheila R. Canby [et al.]: Court and cosmos: the great age of the Seljuqs, Metropolitan Museum of Art, New York, New Haven 2016, kat.nr. 77, s. 147-148;
Kjeld von Folsach, Joachim Meyer: Menneskefiguren i islamisk kunst: folk, fyrster og hellige mænd, Davids Samling, København 2017, kat.nr. 13;
Verena Daiber: “The falcon and the ruler. Birds of prey in the iconography of nobility and leadership in the art of Central Arabic lands from the 1st to 9th century AH/7th to 15th century AD” i Oliver Grimm, med Karl-Heiz Gersmann og Anne-Lise Tropato (red.): Raptor on the fist: falconry, its imagery and similar motifs throughout the millenia on a global scale, Kiel 2020, fig. 28, s. 628;