Dørhammer af støbt og eftergraveret bronze
Nordlige Irak; 13. århundredes 1. halvdel
H: 41,5; B: 25,5 cm
Det centrale, meget rige arabeskeværk på denne pragtdørhammer består af karakteristiske palmetter med små krøller. Det ligger i flere plan og har forskellige hældningsgrader.
Ornamentikken er nært beslægtet med den, der ses i en del arkitektoniske udsmykninger, træskærerarbejder og metalarbejder fra det nordlige Irak, f.eks. på en astronomisk tavle signeret af Muhammad ibn Khutlukh al-Mawsili i 639 H = 1241-42 i British Museum. Den må betragtes som en sen udløber af Samarra-stilen, der også udvikledes i Irak omkring 400 år tidligere. Den kraftige, hesteskoformede ramme kan minde om stiliserede drager – et kendt motiv i Jazira.
Inv. nr. 2/1993
Publiceret i:
Kjeld von Folsach og Anne-Marie Keblow Bernsted: Vævede skatte: tekstiler fra Islams verden, Davids Samling, København 1993, fig. 12, s. 53;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat. 71;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 505;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat. 82;
Persis Berlekamp: “Symmetry, sympathy, and sensation: talismanic efficacy and slippery iconographies in early thirteenth-century Iraq, Syria, and Anatolia” i Representations, 2016, 133, fig. 32, s. 102;
Corinne Mühlemann: Complex weaves: technique, text, and cultural history of striped silks, Affalterbach 2023, fig. 46, s. 83;