Lysestage af messing graveret og indlagt med guld og sølv samt en sort substans
Iraq, Mosul; ca. 1300-1330
H: 19,4; Diam: 24,5 cm
Lysestagen, der mangler den øverste del af selve lyseholderen, tilhører en sjælden type. Mens langt de fleste lysestager fra den islamiske verden har en cirkulær base, er der betydeligt færre ni-kantede som denne.
Stagen er med stor sandsynlighed fremstillet i Mosul, som var et berømt centrum for indlagte metalarbejder i det 13. århundrede. Den er næsten overvældende tæt dekoreret med mange forskellige typer mønstre, der kun til dels er styret af den kantede form. Det er således bemærkelsesværdigt, at de store rondeller skiftevis udfylder de flade partier og er placerede, så de brydes af en lodret kant.
Indskrifterne mellem dem og langs den øvre kant er af den hyppigt forekommende type, med ønsker om bl.a. hæder, et langt liv og velstand for lysestagens anonyme ejer.
Inv. nr. 27/1972
Publiceret i:
Christie's, London, 23/10-1972, lot 71;
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 77-78;
Eva Baer: Metalwork in medieval Islamic art, Albany 1983, s. 30 og 35, fig. 25;
Esin Atil, W. T. Chase, Paul Jett: Islamic metalwork in the Freer Gallery of Art, Freer Gallery of Art, Washington 1985, s. 113-114, fig. 44;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 125;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 328;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 255;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 509;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 115;
Rachel Ward (red.): Court and craft: a masterpiece from Northern Iraq, Courtauld Gallery, London 2014, kat.nr. 26, s. 146-147;