Lysestage af støbt og graveret bronze
Centralasien, Afghanistan eller Iran; 15. århundrede
H: 25,5; Diam: 17 cm
Denne stage til to lys, hvis hals udgøres af to sammenslyngede drager, synes på grund af sin form, den graverede dekoration og dragernes udformning, at være en af de ældste inden for sin gruppe. I sin grundform stammer typen formodentlig fra Centralasien, hvorfra den spredtes ind i det iranske område i det sene 15. og i det 16. århundrede.
Drager, der i kinesisk og tyrkisk kunst har en overvejende positiv betydning, går også igen i meget timuridisk kunst. De ses f.eks. på stager som disse, de sidder som hanke på kopper og kander, og de udgør ofte en del af skæfterne på sværd og dolke.
Inv. nr. 38/1982
Publiceret i:
Spink & Son: Persian and Islamic art, London 1977, kat.nr. 148, s. 47-48;
Yanni Petsopoulos [red.]: Tulips, arabesques and turbans: decorative arts from the Ottoman empire, London 1982, s. 39, fig. 15e;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 187;
Thomas W. Lentz og Glenn D. Lowry: Timur and the princely vision: Persian art and culture in the fifteenth century, Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles 1989, kat.nr. 122;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 346;
Kjeld von Folsach: Fabelvæsner fra Islams Verden, Davids Samling, København 1991, kat.nr. 38;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 256;
Jill Tilden (red.): First under heaven: the art of Asia, London 1997, s. 14, fig. 10;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 522;
Marthe Bernus Taylor [et al.]: L'etrange et le merveilleux en terres d'Islam, Réunion des Musées Nationaux, Paris 2001, kat. 78, s. 112-113;
Abbas Daneshvari: Of serpents and dragons in Islamic art: an iconographical study, Costa Mesa 2011, s. 70-71, tav. 24;
Omtalt i Michael Spink: “Dragons and arabesques: jade carving in Persia and Central Asia in the 15th century, The Woolf Jade Lecture” i Transactions of the Oriental Ceramic Society, 80, 2015-2016, s. 98, note 36;