Olielampe af messing indlagt med sølv
Vestlige Iran eller østlige Tyrkiet; 1470’erne
H: 122; Diam: ca. 40 cm
Denne monumentale olielampe består af to dele, hvoraf den nederste er en traditionel lysestage og den øverste er et skaft med en skål til olie. Den må betragtes som et af de sidste mesterværker inden for indlægningstraditionen.
Af den fornemt kalligraferede thuluth-indskrift fremgår det, at lampen er bestilt af eller for aq qoyunlu-turkmenerenes leder Uzun Hasan, der omkring 1470 var herre over det østlige Anatolien, Irak og store dele af Iran. Den var formodentlig beregnet til at blive opstillet i sufi-sheiken Haci Bayram Velis mausoleum i Ankara. Dette forhindredes dog af den osmanniske Sultan Mehmed 2., der i 1473 slog Uzun Hasan eftertrykkeligt ved Tercan i det østlige Anatolien.
Inv. nr. 45/1999
Publiceret i:
Catalogue of the International exhibition of Persian art at the Royal Academy of Arts, 3. ed., Royal Academy of Arts, London 1931, kat. 261;
Arthur Upham Pope og Phyllis Ackerman (red.): A survey of Persian art: from prehistoric times to the present, London 1938-39, tav. 1374;
Phyllis Ackerman: Guide to the exhibition of Persian art, 2. ed., New York 1940, s. 81, kat. 42 (ingen foto);
Dalu Jones: ”The heritage of Islam” i Apollo, CXV:244, 1982, fig. 1;
A. S. Melikian-Chirvani: “The lights of Sufi shrines” i Islamic art, 2, 1987, s. 126-131, tav. 7-8 og fig. 1 og 12-20;
James W. Allan: “.Metalwork of the Turcoman dynasties of eastern Anatolia and Iran” i Iran, 29, 1991, s. 153 og tav 23a?;
J. Michael Rogers: “[kat.] 79” i Jay A. Levenson (red.): Circa 1492: art in the age of exploration, National Gallery, Washington, New Haven 1991;
Sotheby’s London, 28/4-1994, s. 52-60, lot 96;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 525;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat. 27;
Joachim Meyer og Peter Wandel: Sufisme: islams mystiske vej, Davids Samling, København 2011, s. 18-19;
Sheila R. Canby: The Shahnama of Shah Tahmasp : the Persian Book of Kings, New York [2014], fig. 28;
Jonathan Bloom og Sheila Blair (red.): God is the light of the heavens and the earth: light in Islamic art and culture, New Haven 2015, fig. 9, s. 14;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 83, s. 236-237;