Kande af støbt og graveret bronze
Spanien, Andalusien; sent 10.–tidligt 11. århundrede
H: 22 cm
Denne kande fra al-Andalus, fremstillet omkring umayyade-kalifatets undergang, er elegantere i sin form end de fleste samtidige kander fra den islamiske verden.
Indskriften al-mulk l-Illah (kongemagten er Guds) findes ofte på periodens kunst i Spanien. Dette gælder også palmetbåndet og den graverede løve i en knoppet medaljon. Der er publiceret tre spanske kander af denne type, hvoraf den ene mangler tuden og den anden har et løvehoved.
Inv. nr. 5/1990
Publiceret i:
Sotheby’s, London, 25/4-1990, lot104;
Jerrilynn D. Dodds (red.): Al-Andalus: the art of Islamic Spain, Metropolitan Museum of Art, New York 1992, kat.nr. 14;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 195;
Éric Delpont (red.): Les Andalousies de Damas à Cordoue, Institut du monde arabe, Paris 2000, kat.nr. 168;
Richard Ettinghausen, Oleg Grabar, Marilyn Jenkins-Madina: Islamic art and architecture 650-1250, 2. ed., New Haven 2001, s. 98, fig. 151;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 457;
Joachim Meyer og Peter Northover: “A newly acquired Islamic lion door knocker in the David Collection” i Journal of the David Collection, 1, 2003, s. 59, fig. 13;
Assadullah Souren Melikian-Chirvani (red.): The world of the Fatimids, Aga Khan Museum, Toronto [2018], s. 302-303 og s. 351-352;
Rafael Azuar Ruiz: Las taifas del Sharq al-Andalus en las rutas y el mercado mediterraneo del siglo XI, [Valencia] 2019, s. 153-154;
Claudia Höhl, Felix Prinz og Pavla Ralcheva (red.): Islam in Europa: 1000–1250, Dommuseum Hildesheim, Regensburg 2022, kat.nr. 74;