Dørhammer af støbt og graveret bronze indlagt med niello
Sicilien(?); 11. århundrede
Diam: 44,3 cm
Dette skulpturelle mesterværk af en dørhammer domineres af en løves hoved, i hvis flab hænger en kombination af et håndtag og en hammer udformet som en ring med en hane. Omkring den flot stiliserede manke ses en
kufi-indskrift mod en sort niellobaggrund. Niello er en legering af sølv-, bly-, kobber-eller vismut-sulfider, der stødes til pulver og derefter nedsmeltes i fordybninger i genstanden. Indskriften udråber den islamiske trosbekendelse: ”I Guds, Forbarmerens, den Barmhjertiges navn! Jeg bevidner, at der er ingen gud uden Gud og at Muhammad er Hans sendebud”.
Beslægtede dørhamre, men med pseudo-arabiske indskrifter findes på kristne kirker i Syditalien fra begyndelsen af det 12. århundrede, hvor man utvivlsomt har kopieret ældre eller samtidige islamiske forbilleder som denne.
Udlånt til udstillingen And all that is in between
The Islamic Arts Biennale 2025, AlMadar, Western Hajj Terminal of King Abdulaziz International Airport, Jedda, Saudi-Arabien25. januar – 25. maj, 2025
Inv. nr. 50/2000
Publiceret i:
Christie's, London, 10/10-2000, lot 276;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 458;
Joachim Meyer og Peter Northover: “A newly acquired Islamic lion door knocker in the David Collection” i Journal of the David Collection, 1, 2003, s. 48-71;
Wilfried Seipel (red.): Nobiles officinaedie könglichen Hofwerkstätten zu Palermo zur Zeit der Normannen und Staufer im 12. und 13. Jahrhundert, Milano 2004, kat.nr. 19;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 103, og s. 42-43;
Joachim Meyer: “The body language of a parrot: an incense burner from the Western Mediterranean” i Journal of the David Collection, 4, 2014, s. 29, fig. 4;
Persis Berlekamp: “Symmetry, sympathy, and sensation: talismanic efficacy and slippery iconographies in early thirteenth-century Iraq, Syria, and Anatolia” i Representations, 2016, 133, figs. 27-29, s. 94;
Julian Raby: “The inscriptions on the Pisa Griffin and the Mari-Cha Lion : from banal blessings to indices of origin” i Anna Contadini (red.): The Pisa griffin and the Mari-Cha lion : metalwork, art and technology in the medieval islamicate Mediterranean, Pisa 2018, s. 305-360;