Penneæske af graveret og sølvindlagt messing
Irak, Mosul; 653 H = 1255-56
H: 5,7; L: 36,3; B: 7,5 cm
Mosul var i første halvdel af det 13. århundrede det berømteste centrum for fremstillingen af guld- og sølvindlagte messingobjekter i den vestislamiske verden. Byens kunstnere emigrerede til hele Mellemøsten, hvor nisba’en ”al-Mawsili” (fra Mosul) borgede for kvaliteten.
Indskriften i låget meddeler blandt andet: ”Denne penneæske er fremstillet i Mosul – Den Beskyttede – i år 653 … Graveret af Ali ibn Yahya al-Mawsili i samme år”. Æsken er ud over en kande på British Museum det eneste andet kunstværk, som via indskriften kan henføres til Mosul selv. Den er slidt og restaureret i moderne tid, men resterne af den fint graverede ornamentik vidner stadig om dens høje kvalitet.
Inv. nr. 6/1997
Publiceret i:
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 506;
Almut v. Gladiss (red.): Die Dschazira: Kulturlandschaft zwischen Euphrat und Tigris, Museum für Islamische Kunst, Berlin 2006, kat. 28, s. 73-74;
Julian Raby: “The principle of parsimony and the problem of the 'Mosul school of metalwork'” i Venetia Porter and Mariam Rosser-Owens (red ): Metalwork and material culture in the Islamic world : art, craft and text : essays presented to James W. Allan, London 2012, s. 23, 32 og note 61 (ingen billede);
Frédéric Bauden: ”‘The Calligrapher is an Ape!’: Arabic epigrams on pen boxes (sixth/twelfth–ninth/fifteenth Centuries)”, i Bernard O’Kane, A. C. S. Peacock og Mark Muehlhaeusler (red.): Inscriptions of the medieval Islamic world, Edinburgh 2023, fig. 16.8, s. 501-502;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 38, s. 174-175;