Rosenvandssprinkler af støbt bronze graveret og indlagt med sølv
Østlige Iran eller Afghanistan; ca. 1200
H: 12,8; Største diam: 7,8 cm
Omkring 1100 skete der et markant fald i udvindingen af ædelmetaller. I stedet for massive genstande i de kostbare metaller udvikledes nu en ny teknik, hvor bronzegenstande indlagdes med tynde lag af kobber, sølv eller guld.
Rosenvandssprinkleren er et lille mesterværk i kraft af dens mange forskellige bånd med sølvindlægninger. Mest iøjnefaldende er det bredeste bånd med den arabiske indskrift, der udtrykker forskellige gode ønsker. Den kursive skrift er ”animeret”, idet opstregerne ender i ansigter, der synes at indgå i dialog med de dyr og fabelvæsner, som på fantasifuld vis udfylder mellemrummene.
Inv. nr. 65/1998
Publiceret i:
Spink & Son: Passion and tranquility: Indian & Islamic works of art, London 1998, kat.nr. 1;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 495;
Finbarr Barry Flood: “Between cult and culture: Bamiyan, Islamic iconoclasm, and the museum” i Art Bulletin, 84:4, 2002, s. 644;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat.nr. 113;
Joachim Meyer: Sanse-lyst: røgelsesbrændere og rosenvandssprinklere fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2015, kat.nr. 17;
Finbarr Barry Flood: "Signs of silence: epigraphic erasure and the image of the word" i Christiane Gruber (red.): The image debate: figural representation in Islam and across the world, London 2019, fig. 3, s. 48;
Joachim Meyer: “Ornament or symbol. Around an early group of silver amulet cases in the David Collection” i Journal of the David Collection, 2021, 5, fig. 9, s. 15;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 29, s. 161;