Røgelseskar af støbt og graveret bronze, nyere kæde
Syrien eller Palæstina; 8.-9. århundrede
H: 11; Diam: ca. 10 cm
I det første århundrede efter hijra erobrede muslimerne store områder beboet af jøder og kristne. Disse fik i vid udstrækning lov til at leve i fred samt beholde og udøve deres religion, blot de betalte en ekstra skat til den muslimske øvrighed.
Det kristne røgelseskar med ret primitive fremstillinger i relief af bebudelsen, Jesu fødsel, Jesu dåb, korsfæstelsen og Jesu grav tilhører en gruppe, som normalt er blevet tilskrevet det syrisk-palæstinensiske område. Denne tilskrivning bekræftes yderligere af den enestående, tidlige kufi-indskrift, der på arabisk siger: ”I Guds [Allahs] navn fremstillet af Yaqub søn af Ishaq fra Damaskus”.
Jomfru Maria med Jesusbarnet omgivet af kufi-indskrift
Inv. nr. 7/1994
Publiceret i:
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat. 33;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 454;
Joachim Meyer: Sanse-lyst: røgelsesbrændere og rosenvandssprinklere fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2015, kat. 1;
Elizabeth C. Kelly: Zoomorphic incense burners of Medieval Khurasan: a study of Islamic metalwork, Oxford 2024, fig. 8.6C;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, fig. 51, s. 78-79;