Amuletgemme af sølv indlagt med niello
Iran eller Afghanistan; 10.-11. århundrede
H inkl. øjer: 4,6; B: 4,3; D: 1,2 cm
Kontrasten mellem blankpoleret sølv og dybsort niello er slående. Niello er en legering af sølv-, bly-, kobber- eller vismut-sulfider, der stødes til pulver og derefter nedsmeltes i fordybninger i genstanden.
Den markante kufi-indskrift – den islamiske trosbekendelse og en velsignelse til Hasan ibn Ahmad, der må have ejet amuletgemmet – er sammen med vegetative elementer dets eneste dekoration. Den næsten kvadratiske æske har tre øjer til ophæng. Et af disse sidder på den ene kortside, som er løs, således at man har kunnet lægge en besværgelse eller et vers fra Koranen ind i gemmet. Den løse side må i øvrigt være en senere erstatning.
Inv. nr. 8/1987
Publiceret i:
Sotheby’s, London, 16/4-1987, lot 198;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat. 376;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat. 47;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 464;
Sarah Kiyanrad: Gesundheit und Glück für seinen Besitzer: schrifttragende Amulette im islamzeitlichen Iran (bis 1258), Würzburg 2017, Abb. 4, s. 365;
Joachim Meyer: “Ornament or symbol. Around an early group of silver amulet cases in the David Collection” i Journal of the David Collection, 2021, 5, fig. 3, s. 10-11;
Nicolle, David: ”A Khanjar of Ibrâhîm Ibn Ilyâs Ibn Asad Ibn Sâmân dated 246 AH (28th March 860 to 17th March 861 AD)” i Arms and Armour, 19:1, 2022, s. 8-9, fig. 4b;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 121, s. 294;