Miniature fra et eksemplar af al-Sarais Nahj al-Faradis (Paradisets Veje)
Iran, Herat; ca. 1465
Bladet: 41,2 × 29,8 cm
Davids Samling ejer fire sider med syv malerier fra et hidtil næsten ukendt manuskript, som bestiltes af timuride-fyrsten Abu Said (r. 1451-1469).
Manuskriptet omhandler profeten Muhammads mystiske himmelrejse – miraj, der udgik fra Jerusalem og bragte ham til både Paradis og Helvede. Rejsen foregik på Buraq, et vinget væsen, der oftest skildres med en hesteagtig krop og et kvindeansigt. Som ledsager på færden havde Muhammad ærkeenglen Gabriel (Jibril).
På miniaturen ses til venstre en gigantisk hvid hane, der er så stor, at dens hoved rager op til Guds trone, og dens fødder står på jorden. Kunstneren har søgt at illustrere størrelsen ved at lade hanens ben og hale overskride billedets ramme. Muhammad, som i dette og en del samtidige manuskripter skildres uden slør for ansigtet, vender sig med en spørgende gestus mod Gabriel, der forklarer, at hanen er den engel, som holder styr på tiden, og som kalder de troende til bøn.
“Profeten Muhammad møder Englen Halvt Ild Halvt Sne” (verso)
Inv. nr. 13/2012
Publiceret i:
recto
Eleanor Sims: “The Nahj al-Faradis of Sultan Abu Sa’id ibn Sultan Muhammad ibn Mirranshah: an illustrated Timurid ascension text of the “Interim” period” i Journal of the David Collection, 4, 2014, kat.nr. 1, fig. 13, s. 118-119;
Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, 2. udg., Aarhus 2020, s. 68;
verso
Eleanor Sims: “The Nahj al-Faradis of Sultan Abu Sa’id ibn Sultan Muhammad ibn Mirranshah: an illustrated Timurid ascension text of the “Interim” period” i Journal of the David Collection, 4, 2014, kat.nr. 2, fig. 15, s. 120-121;
Christiane Gruber: The Praiseworthy One: the Prophet Muhammad in Islamic texts and images, Bloomington 2018, fig. 2.20, s. 129;