Miniature opklæbet på et albumblad. ”I en guldsmeds værksted”
Indien, Bundi; ca. 1760
Miniaturen: 24,5 × 16,3 cm
Selvom tegnestilen i denne genrescene fra Bundi er mindre raffineret end den, der kendes fra mogul-kunsten, så er farveintensiteten, ikke mindst i kvindernes klædedragt, slående. Den viltre og dramatiske himmel, der antyder et optrækkende uvejr er også typisk for kunsten i Rajasthan.
Scenen er et guldsmedeværksted, hvor mester selv med et fast greb om hendes skinneben er ved at fæstne en ring om en hindu-kvindes ankel. En yngre svend holder essen varm med et pusterør, mens han med højre hånd køler en ring. En pige sidder og gnasker på en rodfrugt, mens et par ivrigt samtalende kvinder – rigt dækket af smykker – kommer ind af døren.
Inv. nr. 17/1981
Publiceret i:
Sotheby’s, New York, 9/12-1980, lot 110;
Spink & Son: Islamic jewellery, London 1986, fig. 1;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 55;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 78;
Kjeld von Folsach: For de Udvalgte Få: Islamisk Miniaturemaleri fra Davids Samling, Louisiana, Humlebæk 2007, kat.nr. 119;
Amin Jaffer (red.): Beyond extravagance: a royal collection of gems and jewels, New York 2013, s. 169;
Navina Najat Haidar og Courtney Ann Stewart: Treasures from India: jewels from the Al-Thani Collection, The Metropolitan Museum of Art, New York 2014, s. 69;
Kjeld von Folsach, Joachim Meyer: Menneskefiguren i islamisk kunst: folk, fyrster og hellige mænd, Davids Samling, København 2017, fig. 56, s. 239;
Amin Jaffer (red.): Beyond extravagance: a royal collection of gems and jewels, 2. ed., New York 2019, bd. 1, s. 232;