Miniature. ”Paladsanlæg med haremshaver”
Indien, Faizabad eller Lucknow; ca. 1765
Miniaturen: 45,5 × 31,8 cm
Miniaturen, hvis primære motiv er et fantastisk paladsanlæg befolket med en fyrstes konkubiner, deres tjenerinder og vogtersker, skildrer på sin vis verden som en stor have. I det fjerne ses fyrsten på elefantryg, og på den anden side af floden udspiller sig alle mulige aktiviteter, der virker som en stærk kontrast til haremskvindernes måske behagelige, men påtvungne lediggang.
Maleriet er tilskrevet Faiz Allah, en af de mange dygtige kunstnere, som arbejdede ved de voksende provinshoffer, samtidig med at mogulernes magt svandt ind. Han har kendt til begrebet centralperspektiv, men har bevidst eller ubevidst ladt hånt om dets love.
Inv. nr. 46/1980
Publiceret i:
Marie-Christine David og Jean Soustiel: Miniatures orientales de l'Inde, 3, Galerie Jean Soustiel, Paris 1983, s. 47;
Stuart Cary Welch: India: art and culture 1300-1900, Metropolitan Museum of Art, New York 1985, kat. 186;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat. 52;
Attilio Petruccioli (red.): Il giardino islamico: architettura, natura, paesaggio, Milano 1994, s. 112;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat. 206;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 82;
Fantasies de l'harem i noves Xahrazads, Centre de Cultura Contemporania, Barcelona 2003, s. 45;
Steen Estvad Petersen: Drømmen om Paradiset: islamisk havekultur, Valby 2005, s. 343;
Kjeld von Folsach: For de Udvalgte Få: Islamisk Miniaturemaleri fra Davids Samling, Louisiana, Humlebæk 2007, kat. 129;
Kjeld von Folsach: Flora islamica: plantemotiver i islamisk kunst, Davids Samling, København 2013, kat. 5;
Adam Barkman: Making sense of Islamic art and architecture, London 2015, s. 96-97;
Monica Juneja: “Circulation and beyond: the trajectories of vision in early modern Eurasia” i Thomas DaCosta Kaufmann, Catherine Dossin, og Béatrice Joyeux-Prunel (red.): Studies in art historiography: Circulations in the global history of art, Farnham 2015, s. 64;
Kjeld von Folsach: “Paradise on earth: water and the Islamic garden” i John Kuhlmann Madsen, Nils Overgaard Andersen og Ingolf Thuesen (red.): Water of life : essays from a symposium held on the occasion of Peder Mortensen's 80th birthday, s. 184-195, Copenhagen 2016, fig. 3;
Amita Baig og Rahul Mehrotra: Taj Mahal: multiple narratives, New Delhi 2017, s. 113;
Kjeld von Folsach, Joachim Meyer: Menneskefiguren i islamisk kunst: folk, fyrster og hellige mænd, Davids Samling, København 2017, kat. 61;
Ira Mukhoty: The lion and the lily: the rise and fall of Awadh, New Delhi 2024, ill. 12 og s. 105;
Corinne Lefèvre, Jean-Baptiste Clais (red.): Les arts moghols, Paris 2024, fig. 464, s. 448-449;