Al-Yazdis
Zafarnama fortæller historien om Timur Lenks (1336-1405) erobringer på tværs af Mellemøsten og Centralasien. Miniaturen stammer fra et illustreret eksemplar af
Zafarnama, bestilt af Timurs sønnesøn, Ibrahim Sultan (1394-1436), som var guvernør i Fars-provinsen med hovedstad i Shiraz.
Miniaturen viser fortroppen for en rytterhær på vej igennem et steppelandskab. Den forreste rytter slår på trommer, den næste spiller på et blæseinstrument, og de to bagerste ryttere bærer hærens faner med gyldne standarter og farvede yak-haler.
Ifølge den omgivende tekst illustrerer miniaturen et kortvarigt forsøg på at invadere Kina efter Timurs død i 1405 under ledelse af Ibrahim Sultan, den senere mæcen for
Zafarnama-manuskriptet. Teksten på bagsiden af bladet beretter i en blanding af poesi og prosa om, hvordan Ibrahims følge når til Utrar i det nuværende Kazakhstan, før arvestriden om Timurs trone gør det umuligt at fortsætte mod Kina.
Miniaturen udgjorde oprindeligt venstre halvdel af en dobbeltminiature. Den højre halvdel viser en fyrstelig rytter under en udsmykket parasol.
[1] Man har tidligere antaget, at rytteren skulle forestille Ibrahim Sultans far Shah Rukh (1377-1447). At dømme ud fra teksten er det dog mere sandsynligt, at rytteren forestiller Ibrahim Sultan som voksen, skønt han kun var 11 år gammel i 1405.
Med sin minimalistiske naturskildring og sine få, men store menneskefigurer, repræsenterer miniaturen den simplistiske og monumentale maleristil, som kendetegner flere historiske værker fra den tidlige timuridiske periode, herunder Hafiz-i Abrus verdenshistorie
Majma al-tawarikh, som blev skrevet og illustreret i Herat omkring 1425 (se f.eks.
19/2004 og
8/2005). Fra omkring 1450 afløstes den monumentale stil dog af en mere forfinet og detaljeorienteret malestil, som levede videre i den safavidiske miniaturetradition fra det 16. århundrede (se f.eks.
30/1988).
Manuskriptet, som denne miniature stammer fra, er det ældste, bevarede eksemplar af al-Yazdis
Zafarnama. Hvad illustrationerne angår regnes dette manuskript desuden som det fineste af de blot fire bevarede manuskripter fra Ibrahim Sultans atelier i Shiraz.