I den islamiske verden har man historisk set tillagt religiøse tekster, såsom bønner, velsignelser og særlige koranuddrag en række ondtafværgende egenskaber. Man mente bl.a., at sådanne tekster kunne beskytte de troende mod slagmarkens farer, og derfor bar nogle krigere tynde skjorter dækket med religiøse inskriptioner over eller under den egentlige rustning. Der er bevaret et større antal af disse skjorter, som er fremstillet mellem det 15. og det 19. århundrede i Det Osmanniske Rige, Iran og i Indien, hvorfra det nærværende eksemplar stammer.
Skjorten her består af tre stykker bomuldsstof og en broderet krave. Den er som en af de få af sin art lukket med knapper i begge sider, hvilket har gjort det nemmere at tage den af og på. Både for- og bagside er dekoreret med påmalede arabiske inskriptioner i forskellige farver, størrelser og skrifttyper. Disse suppleres af partier med arabesker og stilliserede tulipaner, hvor baggrunden flere steder også er helt dækket af skrift.
Inskriptionerne indeholder bl.a. flere koranuddrag, herunder
sura 36 og
sura 110 samt første vers af
sura 48, som lyder ”I den nådige og barmhjertige Guds navn. Vi har givet dig en åbenlys sejr”.
Den mest omfangsrige tekst på skjorten er en bøn på 100 vers kaldet
al-Jawshan al-kabir (Den store Rustning), hvori der nævnes hele 1000 forskellige attributter og egenskaber ved Gud. Bønnen er gentaget flere gange i
thuluth-skrift i de smalle kartoucher på skjortens for- og bagside og i en diminutiv skrift kaldet
ghubar mellem arabeskerne og blomsterne på brystet og ryggen.
[1]Skjorten blev erhvervet i Indien og bragt til England i det 19. århundrede. Bønnen
al-Jawshan al-kabir, som dækker størstedelen af skjorten, blev hovedsageligt anvendt inden for shia-islam, hvilket peger på, at skjorten er fremstillet i Nordindien, hvor flere af de herskende dynastier i det 18.-19. århundrede bekendte sig til shiismen.