Store keramiske figurer som denne og sfinksen (
Isl 56) var med den daværende teknologi vanskelige at fremstille og brænde. De krakelerede let eller faldt simpelthen sammen. De manganviolette, turkise og blå glasurer samt den udskårne dekoration er typiske for den såkaldte
laqabi-keramik, men hvor glasurerne på en horisontal flade holdes på plads af den skårne dekoration, gælder det ikke for et stående objekt som denne.
Selvom begge dyr må betragtes som fabelvæsener, har kunstneren formået at skildre den vagtsomme og aggressive hane med alle dette dyrs naturlige egenskaber.
Inv. nr. Isl 57
Publiceret i:
Athar-e Iran, 1936, 1:1, fig. 127, s. 138 (intet billede);
Ernst J. Grube: “Islamic sculpture: ceramic figurines” i Oriental art. N.S., 12:3, 1966, fig. 5, s. 168;
Vilhelm Slomann: Bicorporates: studies in revivals and migrations of art motifs, Copenhagen 1967, bd. 1, s. 47 og bd. 2, fig. 179;
C .L. Davids Samling. Fjerde Del : Jubilæumsskrift 1945-70, København 1970, nr. 1, s. 269;
André Leth: Davids Samling. Islamisk kunst = The David Collection. Islamic Art, København 1975, s. 34;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 83;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 128;
Kjeld von Folsach: Fabelvæsner fra Islams Verden, Davids Samling, København 1991, kat.nr. 25;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 205;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 186;
Eric Delpont (red.): L'Orient de Saladin: l'art des Ayyoubides: exposition présentée à l'Institut du monde arabe, Paris du 23 octobre 2001 au 10 mars 2002, Institut du monde arabe, Paris 2001, kat.nr. 51, s. 56-57;
Almut v. Gladiss (red.): Die Dschazira: Kulturlandschaft zwischen Euphrat und Tigris, Museum für Islamische Kunst, Berlin 2006, kat. 5, s. 43-46;
Kjeld von Folsach: “Paradise on earth: water and the Islamic garden” i John Kuhlmann Madsen, Nils Overgaard Andersen og Ingolf Thuesen (red.): Water of life: essays from a symposium held on the occasion of Peder Mortensen's 80th birthday, Copenhagen 2016, s. 191, fig. 5;
Sheila R. Canby [et al.]: Court and cosmos: the great age of the Seljuqs, Metropolitan Museum of Art, New York, New Haven 2016, kat.nr. 132, s. 214-215;