Røgelseskar af støbt messing, graveret og indlagt med sølv og guld
Nordvestlige Iran; 14. århundredes 1. halvdel
H: 21,5 cm
Cylindriske røgelseskar på tre ben og med kuppelformede låg var almindelige fra Irak til Egypten i det 13. og 14. århundrede, men kendes også fra Iran under il-khaniderne. De har alle haft et horisontalt håndtag og en indvendig bakke til trækul, der som regel er forsvundet.
Både de svastika-lignende motiver, de vindrikkende og musicerende personers dragter og de afbildede fugle peger i retning af, at karret er udført i det mongolske Iran. Ydermere har et motiv som skildpadden, der også genfindes i museets gobelinvævede rondel (se
30/1995), en symbolsk betydning i kinesisk kunst, men ikke i islamisk.
Inv. nr. 47/1967
Publiceret i:
C .L. Davids Samling. Fjerde Del : Jubilæumsskrift 1945-70, København 1970, kat.nr. 25, s. 217, s. 184-186;
Kunst fra Islams Verden, 8.-18. århundrede, Louisiana, Humlebæk 1987, kat.nr. 170;
Kjeld von Folsach: Islamisk kunst. Davids Samling, København 1990, kat.nr. 338;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat.nr. 137;
Kjeld von Folsach: “Pax Mongolica: an Ilkhanid tapestry-woven roundel” i Hali, 85, 1996, s. 83-84;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat.nr. 514;
Linda Komaroff og Stefano Carboni, (red.): The legacy of Genghis Khan: courtly art and culture in Western Asia, 1256-1353, Metropolitan Museum of Art, New York 2002, kat.nr. 170 og fig. 254;
Jutta Frings (red.): Dschingis Khan und seine Erben: das Weltreich der Mongolen, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn 2005, kat.nr. 333;
Rachel Ward (red.): Court and craft: a masterpiece from Northern Iraq, Courtauld Gallery, London 2014, kat.nr. 23, s. 138-141;
Joachim Meyer: Sanse-lyst: røgelsesbrændere og rosenvandssprinklere fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2015, kat.nr. 8;