Kvadratisk segl af støbt bronze
Vestlige Iran; 14. århundrede
5,8 × 5,7 cm
Under il-khaniderne blev en meget kantet udgave af kufi-skriften – ofte benævnt segl-kufi – populær i dekreter, på mønter og til arkitektoniske indskrifter. Den mindede stærkt om de karakterer, der ses på fjernøstlige segl af en type, som indførtes under den mongolske storkhan, yuan-kejseren Khubilai Khan.
Den spejlvendte indskrift lyder: ”Abu Ishaq, sheiken, vejlederen – må Gud helliggøre hans sjæl”. Abu Ishaq (963-1033) var stifter af en sufiorden, hvis vigtigste helligdom lå i Kazerun i den vestiranske provins Fars. Stedet besøgtes af mange pilgrimme, som uden tvivl har betragtet aftryk af sådanne segl som noget helligt, noget der havde en talismanisk effekt.
Inv. nr. 7/1996
Publiceret i:
Linda Komaroff og Stefano Carboni (red.): The legacy of Genghis Khan: courtly art and culture in Western Asia, 1256-1353, Metropolitan Museum of Art, New York 2002, fig. 146, kat. 167;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat. 35;
Yuka Kadoi: Islamic chinoiserie: the art of Mongol Iran, Edinburgh 2009, fig. 3.9;
Joachim Meyer og Peter Wandel: Sufisme: islams mystiske vej, Davids Samling, København 2011, s. 34-35;
Annabel Teh Gallop og Venetia Porter: Lasting impressions: seals from the Islamic world, Islamic Arts Museum Malaysia, Kuala Lumpur 2012, s. 102;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 122, s. 295;