Akvarel på papir. ”En turteldue på en tamarindegren”. Signeret Zain al-Din
Indien, Calcutta; 1778
Bladet: 51.9 × 72.4 cm
Med stormogulen Aurangzebs død i 1707 begyndte en langsom men sikker nedbrydning af mogulimperiet. Efterfølgende fik det engelske East India Company en stadigt voksende indflydelse. De engelske embedsmænd begyndte efter 1750 at bestille arbejder af indiske kunstnere, som enten malede deres portrætter, eller den lokale arkitektur, befolkning, flora og fauna.
Den mest kendte, tidlige bestilling af et større omfang blev foretaget af lady Mary Impey gift med Sir Elijah Impey, der var overdommer i Bengalen. I den korte periode hun var i Calcutta mellem 1777 og 1783, udførtes godt 300 akvareller på stort, importeret engelsk papir. De tre kunstnere hun ansatte, var muslimen Shaikh Zain al-Din og de to hinduer Bwawani Das og Ram Das – alle fra Patna.
De var alle trænet i mogulmaleriets naturalistiske tradition og tilvænnede sig hurtigt den stil og det større format, som deres europæiske bestillere ønskede. Zain al-Din var den ældste og bedste af de tre, og hans skildringer af både planter og dyr er både følsomme og kunstneriske samtidig med, at de er naturtro.
Inv. nr. 38/2008
Publiceret i:
Christie's, London, 7/10-2008, lot 272;
Jochen Sokoly og Alison Ohta: ,India: East / West: the age of discovery in late Georgian India as seen through the Collections of the Royal Asiatic Society London, Doha Virginia Commonwealth University in Qatar, Doha [2010], fig. 12, s. 72;
Kjeld von Folsach: Flora islamica: plantemotiver i islamisk kunst, Davids Samling, København 2013, kat.nr. 41;