Specielt to grupper
Company Paintings har opnået berømmelse, nemlig de ca. 300 botaniske og zoologiske studier, som bestiltes af lady Mary Impey omkring 1780 (se
38/2008), og de ca. 100 malerier af indfødte tropper og landsbybeboere, der bestiltes af brødrene James og William Fraser omkring 1815.
På det ene portræt ses William Frasers tjener Kala iført bukser og turban, sådan som han så ud, da han på en jagt i 1810 dræbte en tiger med et sabelhug. På det andet er han iklædt den uniform, som anvendtes af det private kavalerikorps ”Skinner’s Horse”. Det blev ledet af oberst James Skinner, og Fraser var hans næstkommanderende.
Fraser-malerierne er udført af forskellige indiske kunstnere, og flere er signeret af Ghulam Ali Khan, mens andre utvivlsomt er udført af hans familie. En del usignerede malerier skiller sig ud ved deres teknisk høje kvalitet – blandt andet de to, der forestiller Kala – og disse kan formodentlig tilskrives den samme ukendte kunstner.
Karakteristisk for de bedste
Company Paintings er en teknisk perfektion, der forlener malerierne med noget superrealistisk. Kala’s ansigtsudtryk er samtidigt mærkeligt fraværende eller indadvendt – et fænomen, der understreger miniaturernes nærmest surreelle karakter. Sammenstillingen af Kala i bukser og turban samt i uniform understreger det spændende, men let aparte kulturmøde.
Inv. nr. 58/2007 & 59/2007
Publiceret i:
58/2007
Sotheby’s, London, 7/7-1980, lot 10;
Toby Falk: “The Fraser Company drawings” i Royal Society of Arts, 137, nr. 5389, December 1988, s. 30, fig. 2;
Mildred Archer og Toby Falk: India revealed: the art and adventures of James and William Fraser, 1801-35, London 1989, tav. 63;
Rosemary Crill og Kapil Jariwala (red.): The Indian portrait: 1560-1860, National Portrait Gallery, London 2010 [2009], kat. 54;
Sotheby’s, London, 29/4-1992, lot 3;
B. N. Goswamy: “Masters of the “Company” portraits” i Milo C. Beach, Eberhard Fischer, B. N. Goswamy (red.): Masters of Indian painting, bd. 2, 1650-1900, Zûrich 2011, kat. 6;
William Dalrymple og Yuthika Sharma (red.): Princes and painters in Mughal Delhi, 1707-1857, Asia Society Museum, New York 2012, kat. 52;
B. N. Goswamy: The spirit of Indian painting: close encounters with 101 great works, 1100-1900, Gurgaon 2014, s. 386-389;
Ravinder Reddy: Arms and armour of India, Nepal and Sri Lanka: types, decoration and symbolism, London 2018, s. 78;
William Dalrymple (red.): Forgotten masters: Indian painting for the East India Company, Wallace Collection, London 2019, kat. 97, s. 160;
Corinne Lefèvre, Jean-Baptiste Clais (red.): Les arts moghols, Paris 2024, fig. 295, s. 283;
59/2007
Sotheby’s, London, 7/7-1980, lot 11;
Toby Falk: “The Fraser Company drawings” i Royal Society of Arts, 137, nr. 5389, December 1988, s. 32, fig. 3;
Mildred Archer og Toby Falk: India revealed: the art and adventures of James and William Fraser, 1801-35, London 1989, tav. 2;
Sotheby’s, London, 29/4-1992, lot 2;
Barbara Schmitz: “After the Great Mughals” i Barbara Schmitz (red.): After the Great Mughals: painting in Delhi and the regional courts in the 18th and 19th centuries, Mumbai 2002, s. 8, fig. 6;
Rosemary Crill og Kapil Jariwala (red.): The Indian portrait: 1560-1860, National Portrait Gallery, London 2010 [2009], kat. 55;
B. N. Goswamy: “Masters of the “Company” portraits” i Milo C. Beach, Eberhard Fischer, B. N. Goswamy (red.): Masters of Indian painting, bd. 2, 1650-1900, Zûrich 2011, kat. 7;
William Dalrymple og Yuthika Sharma (red.): Princes and painters in Mughal Delhi, 1707-1857, Asia Society Museum, New York 2012, kat. 53;
B. N. Goswamy: The spirit of Indian painting: close encounters with 101 great works, 1100-1900, Gurgaon 2014, s. 386-389;
Ravinder Reddy: Arms and armour of India, Nepal and Sri Lanka: types, decoration and symbolism, London 2018, s. 78;
William Dalrymple (red.): Forgotten masters: Indian painting for the East India Company, Wallace Collection, London 2019, kat. 97, s. 160-161;
Corinne Lefèvre, Jean-Baptiste Clais (red.): Les arts moghols, Paris 2024, fig. 296, s. 283;