Fragment af lampasvævet tekstil af silke og forgyldt animalsk lamel både spundet omkring silke og indvævet fladt
Østislamiske område; 13. århundredes midte
H: 113; B: 32 cm
Mens geometriske mønstre i den mongolske/il-khanidiske periode ofte optræder på f.eks. metalarbejder og keramik, så ses de sjældnere i forbindelse med tekstiler.
De sammenflettede bånd danner her et markant mønster med sekskanter, i hvis indre ses stiliserede blomster. Mønsteret er i den øverste ende afbrudt af en frise med en stærkt stiliseret, arabisk pseudo-indskrift. Her er den forgyldte dyrelamel blevet indvævet fladt, hvilket i dag giver et mørkere skær.
I tekstilets geometriske mønster er den forgyldte dyrelamel i stedet spundet omkring silke i de partier, der i dag fremstår brunlige. Som nyt har tekstilet være anderledes gyldent funklende.
Inv. nr. 14/1992
Publiceret i:
Kjeld von Folsach og Anne-Marie Keblow Bernsted: Vævede skatte: tekstiler fra Islams verden, Davids Samling, København 1993, kat. 16;
Kjeld von Folsach, Torben Lundbæk og Peder Mortensen (red.): Sultan, shah og stormogul: den islamiske verdens historie og kultur, Nationalmuseet, København 1996, kat. 254;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 637;
Sheila S. Blair og Jonathan M. Bloom (red.): Cosmophilia. Islamic Art from the David Collection, Copenhagen, McMullen Museum of Art, Boston College, Boston 2006, kat. 63;
Kjeld von Folsach: “A set of silk panels from the Mongol period” i Sheila Blair og Jonathan Bloom (red.): God is beautiful and loves beauty: the object in Islamic art and culture, New Haven 2013, s. 232, fig. 222a;
Eiren L. Shea: Mongol court dress, identity formation, and global exchange, Abingdon 2020, s. 31 og note 137 samt tav. 10;
Corinne Mühlemann: Complex weaves: technique, text, and cultural history of striped silks, Affalterbach 2023, fig. 20, s. 55;