Fragment af lampasvævet tekstil af silke og forgyldt animalsk lamel både spundet om silke og indvævet fladt
Østislamisk område; 13. århundredes midte
H: 66,5; B: 41 cm
På flere tekstiler fra den mongolske periode ses pseudo-indskrifter (
4/1993 og
14/1992). Mere usædvanligt er det som her, at indskriften lader sig læse: ”Salghur Sultan Abu Bakr ibn Sad”. Den salghuridiske fyrste Abu Bakr regerede i Fars i det vestlige Iran fra 1226-1260, først som vasal for Khwarazm-shaherne og siden for de mongolske khaner, fra 1256 for Hülegü.
Fragmentet tilhører uden tvivl gruppen af mongolske tekstiler, og det kan næppe være blevet fremstillet i Fars. Det er derfor blevet foreslået, at det er blevet udført i den østlige del af den islamiske verden på ordre fra Hülegü, som en kostbar gave til hans vasal.
Inv. nr. 20/1994
Publiceret i:
James C. Y. Watt, Anne E. Wardwell: When silk was gold: Central Asian and Chinese textiles, Metropolitan Museum of Art, New York 1997, fig. 63, s. 135, analyseret i note 37;
Kjeld von Folsach: Kunst fra islams verden i Davids Samling, København 2001, kat. 639;
Kjeld von Folsach: “A set of silk panels from the Mongol period” i Sheila Blair og Jonathan Bloom (red.): God is beautiful and loves beauty: the object in Islamic art and culture, New Haven 2013, s. 232, fig. 222c;
Louise W. Mackie: Symbols of power: luxury textiles from Islamic lands, 7th–21st century, Cleveland 2015, fig. 6.6;
Esra Akin-Kivanc: Muthanna / mirror writing in Islamic calligraphy : history, theory, and aesthetics, Bloomington 2020, s. 146-147, fig. 5.15;
Corinne Mühlemann: Complex weaves: technique, text, and cultural history of striped silks, Affalterbach 2023, fig. 18, s. 54;
Joachim Meyer, Rasmus Bech Olsen og Peter Wandel: Mere end ord: kalligrafi fra den islamiske verden, Davids Samling, København 2024, kat. 88, s. 244-245;