Kaftan syet af lampasvævet tekstil, af silke og forgyldt dyremembran
Østislamiske verden eller Kina; 14. århundredes 1. halvdel
H inkl. krave: 139; H (skulder til søm): 130; B. inkl. begge ærmer: 195 cm
Mens den typiske arabiske kaftan blev lukket foran brystet, lukkes den mongolske i siden med en række bændler, der hér sidder på et forstærket stykke om livet. Mønstret udviser en blanding af østlig og vestlig påvirkning. De dråbeformede elementer med stiliserede løver og omgivende svastika-former peger mod Kina, mens den stiliserede bort med kufisk pseudo-kalligrafi på skuldrene er et islamisk træk, der har sin oprindelse i de arabiske tiraz-tekstiler.
Disse guldindvirkede tekstiler har været kostbare, og selvom der er anvendt en del mindre stykker af samme mønster til at færdiggøre kaftanen, har man alligevel måttet benytte et ekstra stykke af en anden type. Det meste af guldet er i dag gået tabt, og de engang gyldne områder fremtræder nu brune.
Inv. nr. 23/2004
Publiceret i:
Kjeld von Folsach: “A set of silk panels from the Mongol period” i Sheila Blair og Jonathan Bloom (red.): God is beautiful and loves beauty: the object in Islamic art and culture, New Haven 2013, s. 236, fig. 228b;
Institute of Ismaili Studies: Encounters in Muslim History, Student reader 1, London 2013, (reprint. 2017), s. 186;
Rachel Ward (red.): Court and craft: a masterpiece from Northern Iraq, Courtauld Gallery, London 2014, fig. 29, s. 53;
Cynehild Cynesigesdohtor: Introduction to the clothing of the Silk Road cultures: or bathrobes and pajama pants for "everyone", https://medievalhomecompanion.files.wordpress.com, 2016, fig. 5;
Eiren Shea: “Textile as traveller: the transmission of inscribed robes across Asia in the twelfth through fourteenth centuries” i Arts asiatiques, 73, 2018, fig. 4 og 5, s. 32;
Patricia Blessing, Elizabeth Dospel Williams, Eiren L. Shea: Medieval textiles across Eurasia, c. 300–1400, Cambridge 2023, fig 36 og s. 44;