Et eksemplar af Nizamis Makhzan al-asrar, den første bog i hans Khamsa. Kopieret af Mir Ali ibn Ilyas al-Tabrizi al-Bavarji
Vestlige Iran; 20. jumada al-awwal 790 H = 27. maj 1388
Hvert blad: 18,6 × 12,3 cm
Dette frontispicemaleri indleder en kopi af første bog i den persiske digter Nizamis værk Khamsa – ”Fembogen”.
Motivet forestiller profeten Muhammads mystiske himmelfærd (miraj) på den bevingede Buraq i følgeskab med ærkeenglen Gabriel.
Normalt skildres profeten Muhammad med slør for ansigtet af respekt for hans hellige person. I det 14. århundrede – under det mongolske il-khanide dynasti og deres efterfølgere samt under timuriderne – ses Profetens ansigt dog flere gange afbildet, et fænomen som også kendes fra senere, mere folkelig kunst.
Inv. nr. 20/2008
Publiceret i:
Sotheby’s, London, 9/4-2008, lot 30;
Thomas Hoffmann: ”Profetens bevisbyrde” i Bibliana, 1, 2010, s. 44;
Eleanor Sims: “The Nahj al-Faradis of Sultan Abu Sa’id ibn Sultan Muhammad ibn Mirranshah: an illustrated Timurid ascension text of the “Interim” period” i Journal of the David Collection, 4, 2014, fig. 5;
Karin Rührdanz: “Visualizing encounters on the road to Paradise” i Sebastian Günther, Todd Lawson (red.): Roads to Paradise: eschatology and concepts of the Hereafter in Islam, Leiden 2016, bd. 2, fig. 47.3, s. 1049;
Kjeld von Folsach, Joachim Meyer: Menneskefiguren i islamisk kunst: folk, fyrster og hellige mænd, Davids Samling, København 2017, kat.nr. 26;
Polina Ignatova: ““The Little Flash of Lightning”: Buraq in Islamic art”, EPOCH Magazine, 2020, 1;